Dostojny jubilat JELCZ

Za datę powstania Jelczańskich Zakładów Samochodowych przyjęto 15 marca 1952 r., choć zarządzenie nr 68, o ich utworzeniu, ówczesny minister transportu drogowego i lotniczego podpisał dopiero 28 marca. Na podstawie zarządzenia powołano do życia „Jelczańskie Zakłady Samochodowe” z siedzibą w Warszawie, którym powierzono zadanie „budowy zakładów samochodowych oraz uruchomianie maszyn i urządzeń wprowadzanych do eksploatacji”.

Działalność JZS rozpoczęła się w hali A, w której obecnie działa nasza spółka. Mimo ograniczonych możliwości technicznych i finansowych zakłady rozpoczęły działalność jeszcze w 1952 r. W pierwszym roku działalności zakładu wykonano łącznie blisko 1600 pojazdów, w tym pojazdy po naprawach głównych.

Jelczańskie Zakłady Samochodowe, powstałe w halach po fabryce Berthawerk, wznoszonej katorżniczą pracą więźniów filii obozu koncentracyjnego Gross Rosen w Miłoszycach, z biegiem lat stały się jednym z najważniejszych zakładów motoryzacyjnych w Polsce. Wraz z upływem lat następował dynamiczny rozwój fabryki, zatrudniała ona bardzo wielu ludzi co przyczyniło się bezpośrednio do połączenia miejscowość Jelcz i Laskowice, a tym samym utworzenia na tym terenie 1 stycznia 1987 r. miasta. Powstało ono wokół zakładów, a jego społeczność tworzyli w przeważającej większości pracownicy spółki lub ich rodziny. Do dziś niemal każdy mieszkaniec Jelcza-Laskowic ma w swojej rodzinie kogoś kto pracował lub pracuje w „JELCZu”. To tutaj powstawały pojazdy, które do dziś są ikonami polskiej motoryzacji. Kto z nas nie jeździł kultowym Karosem, autobusem JELCZ 043 potocznie zwanym „Ogórkiem”. Czy nie pamiętamy też niezawodnej Ciężarówki JELCZ serii 300, która woziła Polskich Himalaistów na ich najsławniejsze wyprawy w latach 70. XX w. Do powstałych tutaj pojazdów – symboli, z pewnością należy zaliczyć jeszcze: „Stonkę”, „Żubra” czy jelczańskie wozy strażackie. Ambasadorów marki, nie tylko na polskich drogach, było naprawdę wielu.

Pełną fascynującą historię Jelczańskich Zakładów Samochodowych i ich prawnych następców można poznać w Izbie Historii Marki JELCZ, która jest dostępna dla odwiedzjących w poniedziałki, środy i piątki.

Współczesny JELCZ to fabryka, w której powstają wysokospecjalistyczne, wyposażone w najwyższej klasy rozwiązania technologiczne pojazdy dla polskiej armii. W murach ponad 70 letnich zakładów powstają pojazdy od etapu projektu, przez technologie, produkcję aż do wydania produktu klientowi. Dziś nasze pojazdy widać niemal na wszystkich zdjęciach ze szkolenia jednostek wojskowych. Jelcze stanowią niezwodny środek transportu w pełni dostosowany do potrzeb Polskich Sił Zbrojnych. Spółka jest także wiodącym dostawcą podwozi do pojazdów specjalnych. Nasze podwozia zostały zastosowane w najnowocześniejszych systemach wojskowych takich jak: BAOBAB- pojazd minowania narzutowego, PILICA-Przeciwlotniczy System Rakietowo-Artyleryjski, a także jako nośniki uzbrojenia Morskiej Jednostki Rakietowej. Uczestniczymy w kluczowych dla bezpieczeństwa programach modernizacji technicznej, jak choćby Wisła czy Narew. Za pojazdy specjalne systemu Wisła – kołowe platformy specjalne wraz z przyczepą logistyczną realizowane w ramach konsorcjum PGZ-WISŁA zostaliśmy wyróżnieni w czasie ostatniej edycji MSPO Defenderem.