Pojazdy specjalne JELCZ dla programu WISŁA – fotogaleria

Poniżej prezentujemy efekty sesji zdjęciowej naszych pojazdów do programu WISŁA, będącego kluczowym elementem Zintegrowanego Wielowarstwowego Systemu Obrony Powietrznej. Spółka JELCZ jest jednym z członków konsorcjum PGZ-WISŁA,  uczestniczącego w realizacji pierwszej fazy projektu WISŁA. Nasz wkład w ten program to dostawy wysokiej jakości podwozi specjalnych.

Na podstawie dwóch zawartych umów podwykonawczych JELCZ Sp. z o.o. dostarczy łącznie 81 zunifikowanych pojazdów specjalnych o podwyższonej mobilności, które zostaną zastosowane, w dwóch zamówionych w 2018r. przez Ministerstwo Obrony Narodowej bateriach ( czterech jednostkach ogniowych) systemu WISŁA, opartego o rozwiązanie IBCS/PATRIOT.

Pierwsza umowa z 17 maja 2019r. pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Zespołem Programu Wisła opiewająca na kwotę 170,9 mln PLN brutto dotyczy dostaw następujących pojazdów:

  • 33 ciągników siodłowych JELCZ 882.57 CSS w układzie napędowym 8 x8, przeznaczonych do holowania naczep specjalnych M860A1 do transportu stacji radiolokacyjnych AN/MPQ-65, wyrzutni rakiet M9093, kabin ECS/RIU (Engagment Control Station/Radar Interface Unit) i kabin technicznego wsparcia eksploatacji systemu- BMC (Battery Maintenance Center) oraz ISE (Intermadiate Support Element) wraz z naczepami M871A4.
  • 28 bazowych podwozi JELCZ 882.57 TS w układzie 8×8 w konfiguracji uniwersalnej,
    z których po dostosowaniu i zabudowie powstaną 4 poniższe wersje transporterów specjalnych:
  • TS EPP (Electrical Power Plant) z pomostem skrzyniowym i zaczepami kontenerowymi do transportu zespołu zasilającego w energię elektryczną.
  • TS LRPT (Large Repair Parts Transporter) ze skrzynią ładunkową i żurawiem dookólnym do załadunku, rozładunku i transportu zestawów naprawczych.
    Z podwoziem będzie zintegrowany żuraw samochodowy, umożliwiający przeładunek pojemników transportowo-startowych lub wielkogabarytowych części zamiennych,
  • TS TSK (Transporter Specjalny Kontenerów) z hakowym systemem samozaładowczym kontenerów 20-stopowych do transportu kontenerów systemu IBCS (S280),
  • TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową do transportu kontenerów stanowisk kierowania i dowodzenia systemu IBCS/Wisła, w tym kabin F-OPS (Future Operations) oraz E-OPS (Engagment Operations),
  • 12 samochodów średniej ładowności JELCZ 442.32 jako ciągników przyczepy M1061A1 radiolinii systemu IBCS IFCN Relay (Integrated Fire Control Network Relay), w układzie 4×4, wykonanych na bazie standardowych samochodów skrzyniowych Jelcz 442.32.

Zgodnie z zapisami dodatkowej umowy podwykonawczej z września 2020r. zawartej pomiędzy Wojskowymi Zakładami Uzbrojenia S.A. i Jelcz Sp. z o.o. o wartości 33 mln PLN, dostarczonych zostanie osiem kolejnych podwozi Jelcz P882.57 TS w wersji STZ. Podobnie jak transporter specjalny LRPT, w wersji ze skrzynią ładunkową i żurawiem dookólnym zostaną one wykorzystane do zabudowy samochodów transportowo-załadowczych pojemników transportowo-startowych pocisków rakietowych zamówionych w WZU S.A. przez Agencję Uzbrojenia.

Zmodyfikowane na potrzeby programu WISŁA ciągniki JELCZ typ C882.57 o podwyższonej mobilności, przeznaczone do integracji z komponentami systemu IBCS/PATRIOT wykazują charakterystyki użytkowe, wyposażenie i parametry niezawodnościowe porównywalne a w niektórych obszarach przewyższające pojazdy stosowane w systemie IBCS/PATRIOT przez US Army. Wyposażenie specjalistyczne i dodatkowe wymagania dla pojazdów ciężarowych marki JELCZ, określone przez Zamawiającego, zapewniają realizację szeregu dodatkowych zadań, stawianych przed zestawami WISŁA. Dodatkowo pojazdy specjalne marki JELCZ  gwarantują mobilność zestawów obrony powietrznej w trakcie jazd szosowych i terenowych, włącznie z pokonywaniem przeszkód terenowych i wzniesień nie mniejszych niż 35%. Po odpowiednim przygotowaniu pojazdy będą zdolne do pokonania przeszkód wodnych o głębokości do 1200 mm, a ich konstrukcja umożliwia eksploatację na różnych wysokościach, nawet powyżej 1000 m n.p.m., całorocznie, z docelową normą eksploatacji co najmniej 30 lat.

Zakład ma zapewnić także długoterminowe wsparcie eksploatacyjne dostarczonych pojazdów i zabudowanych na nich elementów wyposażenia. Spółka JELCZ przygotuje również pakiety logistyczne zawierające zestawy: części zamiennych, naprawcze, diagnostyczne i obsługowe oraz pakiety szkoleniowe dla docelowych Użytkowników pojazdów.

fot. Justyna Orzechowska